اهلا بالجميــع فى قلعــه أفكارررررى

السبت، 20 فبراير 2010

أرض النـِفاق !!


أرض النفاق

*********

انا هتكلم بجرائه اكتر فى الموضوع ده وهحكى فيه عن احتكاكى المباشر باصحاب القصص المنطبق عليهم كلامى فى الموضوع دهبس قبل مااكلم عن ابطال القصص الواقعيه , انا عاوزة اعرفكم احساسى وانا بكتب الموضوع ده انا حاسه انى فريده من نوعى وجريئه اوى وبشوف المجتمع بشكله الحقيقى من منظور مباشر من غير رياء او إصطناع كلام او كلامى مزوق من برا ومتغلف بغلاف من شيكولاته عشان اعجب الجمهور والكل يصفقلى بكل رياء ويقولى برافو عليكى جيبتى التايهه , لاء انا مش هعمل كدهانا هكلم عن المجتمع ذى ماهو وذى ماانا شيفاه وذى ماانتم شايفينه بس الفرق بينى وبينكم انى بكلم بعلو صوتى وانتم ساكتين عايشين وساكتينعايشين بازدواجيه وبشخصيتين عشان نرضى فلان وعلان والناس تقول علينا احنا كويسين حتى لو بنفاق او رياء

ازدواجيه المجتمع المنافق

****************

احنا شعوب غريبه اوى عايشين فى الحياه بوشين نفاق فى نفاق وعايشين عشان نرضى الناس وبس وعشان يقولوا علينا محترمين وكويسينومش مهم بئى اى حاجه تانيه المهم كلام الناس ورائيهم فينا , وبعد كده لو عاوزين نعمل اى حاجه هنعمله برضه بس من تحت لتحت او تحت الشجر ياوهيبه ههههههههههههه عالم غريبه اوى عاملين اهميه لشويه بشر منافقين ومش عاملين حساب لله سبحانه وتعالى احنا فعلا عرب هههههههوهى دى فعلا المثاليه فى مجتمعاتنا الشرقيه والعربيه هى دى الاخلاق العاليه والتدين الراقى بتاعنا

ومن القصص اللى احتكيت بيها قصه الاستاذ ع.ف

********************************

قصه كل يوم بتحصل وهتفضل تحصل ليوم الدين , الاستاذ الفاضل عمره 40 سنه خريج تجاره المنصوره بيشتغل فى الاعمال الحرهالاستاذ الفاضل بعد مااخد البكالريوس هاجر على ايطاليا ذى ما اغلبيه الشباب بتعمل طبعا الاستاذ ده من اسره متدينه بيسودها جو التدين والاخلاق العاليهالمنافقه اللى اتكلمت عنها وطبعا راى كل الناس انهم ناس متديين وربنا يكرمهم ويدخلهم فسيح جناته ههههههههههههه الاستاذ ع.ف لما هاجر لايطاليا عشان يختصر الطريق اتجوز ايطاليه عشان ياخد الجنسيه ويقدر يشتغل ويسكن معاها من غير مايتعب , اتجوز ايطاليا على غير دينه وغير عاداته وتقاليده , طيب هنا بئى السؤال اللى عاوزاله جواب "لو كان فى مصر كان هيوافق انه يتجوز بنت متحرره شويه ؟"نفسى حديجاوب سؤالى ده , بس انا عندى الاجابه اللى يمكن ماتعجبش معظمكم وهى " لاء طبعا استحاله ممكن يتجوز بنت مصريه متحرره ولو كان تحررها فى لبسهااو طريقه حياتها " عارفين ليه ؟ لانه منافق كل اللى يهمه شكله قدام الناس ومصلحته الشخصيه والمجتمع المنافق لكن لما طلع برا دايره النفاق بتاعت المجتمعحب يظهر على حقيقته وشخصيته ويقول ماحدش شايف ولا عارف حاجه المهم انا وخلاص منها متعه ومنها فلوس والذى منه , ومرت الايام والسنين على الاخ ع.فده وهو عايش فى حياه بيسودها التحرر وشبهه الانحلال وجمع الماده , وبعد اما إكتفى من كل ده حب انه يرجع تانى لأرض النفاق فياترى يعمل إيه؟ طلق الاخت الايطاليهعشان طبعا ماينفعش واحده متحرره تدخل ارض النفاق عشان شكل الاخ ع.ف ومركزه الاجتماعى فى دايره النفاق هيتهز قدام المجتمع المصطنع المنافق , المهم طلقهاولم هدومه فى شنطه السفر وركب طيارته وسافر لآرض النفاق , ودلوئت الاستاذ ع.ف بيدور على عروسه مصريه متدينه ومن مميزاته " التدين -الصدق _بيصلى-وبيصوم" يعنىبصراحه راجل كامل من مجامعيه وراجل محترم اخر حاجه دى صفاته بالنسبه للبنات الغير متحررين ,اما البنات المتحررين شويه فممكن ياخد عليكى اوى بمقابل مادى او بمقابل اى شىءمافيش عنده اى مشكله , وبرضه تلائيه بيصلى وبيصوم ,وحافظ كتاب الله .. خلاصه القصه " هو ده مجتمعنا المتدين " بكل صراحه انا فخوره انى من أرض النفاق

الاستاذه ج.ك

**********

عمرها 36سنه وبتشتغل مدرسه .. مربيه فاضله يعنى بكل ماتحمله الكلمه من معانى ومصطلحات ههههههههههه الست دى كانت عامله علاقه مع ميكانيكى برغم انها من عيله وطبقه اجتماعيه مش ينفع انها ترتبط بميكانيكى , وتطورت العلاقه وابوها عرف الموضوع واخواتها الولاد كمان لكن فضلت متمسكه بحبها من الشخص ده وكانت بتقابله وبتلبس قصير ورغم كل ده كانت لابسه قطعه قماش على شعرها , واتحدت اهلها واتجوزته ولما اتجوزته لما تتكلم معاهاتقولك انا ايه جوزنى ده وانا ضد جواز الحب وتفضل تتكلم عن ربنا والدين برغم ان كل كلامها خادش للحياء وشتايم قذره وقبيحه وبرغم كل ده تحسسك انهامحترمه وعلى دين وخلق وكفايه انها محجبه وملتزمه قدام المنافقين .. اقولكم ايه اكتر من كده اصلها من أرض النفاق


قصص كانت ايام دراستى فى الاكاديميه

*************************

انا بنت خجوله شويه يمكن انا جريئه فى الكلام والردود لكنى بطبيعتى خجوله ومش بتكلم مع اى حد بسهوله غير لما يكون فى سابق معرفه بينى وبينه المهم اتعرفت على بنتين الاخت /م ....والاخت /أ البنتين دول محجبات شكلهم محترم اخر حاجه قولت هما دول انا اتعرف عليهم وشكلهم كويسومين عارف يمكن نعمل شله جامده اخر حاجه , " على فكره انا مش بقول ان كل المحجبات وحشين بس انا بكلم عن اللى حصلى ومش تقليل فى المحجبات او غيرهم" اناكل اللى اقصده اننا فعلا فى ارض النفاق ومش كل شىء بيلمع او بيبرق دهب , والمظاهر خداعه ومش معنى ان فلان او فلانه بتقول ان فلان ده محترم يبئى نقول فعلا صحالمهم انا تعبت اسبوع ومش بئيت اروح الاكاديميه بسبب تعبى ولما خفيت رجعت الاكاديميه لئيت الاخت /أ مظبطه مع شاب وقاعدين مع بعض فى ا لركن ا لبعيد الهادىولافف دراعه على ضهرها , والاخت/م مظبطه شباب بالكوم , طبعا انا بعدت ومش كلمت اى حد فيهم ومن يومها عرفت ان مش معنى عشان فلانه لابسه محترماو حاطه قماش على شعرها ده دليل على انها محترمه , لكن كل الموضوع انهم حبوا يتعايشوا مع جو ارض النفاق ويدخلوا جوا الدايره بتاعت النفاق دى كل الحكايه


اوعى تعمل نفسك إله الشمس شكلك منهم هههههه

******************************

الغريبه بئى انك تلائى كل بنى ادم مالوش فى اى حاجه او مالوش اى لزمه وتلائيه عايش حياته بالطول وبالعرض تحت الشجره هههههههه ينصب نفسه إله ويعملنا فيها واعظواخصائى اجتماعى ويفضل ينصحك ويكلمك فى الدين والاغرب من كل ده تلائيه بيصلى وحافظ بعض آيات القرآن الكريم والاحاديث ولما يقلب على شخصيته التانيه تلائيه الفتى الكولمتحرر يكلمك بكل وقاحه وقله ادب مع اللى تهادوه طبعا مش غريبه لانه من ارض النفاق , يفضل يعملنا فيها إله الشمس ويخطب ويقول مواعظ وخطب دينيه وهو تلائي ابليسواخد معاه عهد بالانحراف والانحلال وتلائيه معاه رخصه مسجله فى قله الادب والسفاله هههههههههههه والنموذج ده فى منه كتير اووووووووووووووووووووووووووووووووىانا مش عارفه الناس دى بتراعى المنافقين ومش بتراعى ربنا ؟ سبحان الله هو ده التدين بتاعنا للناس فقط ومش لربنا؟ عشان نرضى المجتمع المنافق ده نعيش بشخصيتين , لكن ان دل على شىء بيدل على التربيه المنافقه اللى اتربينا بيها وعليها اللى هتفضل جوانا وهطاردنى فى كل مكان " يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين" مش هتعرفوا مهما حصل لو نافقتوا العالم كلهمش هتقدروا تنافقوا دينكم قدام ربنا , انا فخوره انى من أرض النفاق


السلام ختام

********

انا خلصت وهسيب لكم الحكم انا عارفه انكم هترفضوا كلامى لان معظم الناس مش بتحب تواجهه نفسها بالحقيقه والصراحه برغم ان الكل عارف ان فى حاجه مش صحيحه لكن هيعمل ايه لازم نتعايش فى دايره النفاق .. اللى انا بحاول اطلع منها وبحاول افوق نفسى واوجهه الناس بالحقيقه اللى يمكن عاوزين غيرهم يفوقهم بيهاوموضوع ده دعوه ان الكل يعمل اللى يرحيه ويرضى ضميره هو مش يريح حد تانى او عشان الناس تقول اننا كويسين لان كلام الناس مش بيقدم شىء ولا بيأخر شىء فغى الاول والاخر اسمه كلام , بس المهم اننا مانعملش شىء مش مرتاحين له ولا راضيين عنه , لكن نعمل اللى حاسينه وحابينه واللى يرضى ربنا سبحانه وتعالى ولوجه الله مش لوجه فلان وعلان ..

هناك 4 تعليقات:

  1. كلام سليم وفي قمة الروعة ولكن الاستاذ يلي عمره 40 سنة ايش الاسباب يلي خلته يتزوج من هاي البنت ؟؟؟ طبعا لياخد الجنسية وهو اصلا ما يعتبرها شريكة حياة ,, بيعتبرها جنسية وخلاص ,,, اما بخصوص قطعة القماش دي يلي على الشعر يا ريت لو تحترميها وتسمحيها حجاب وباين من كلامك انك مش محجبة ولكن سميه حجاب لو سمحتي ,, ولا تقيسي موقف على الناس ,, يعني انا اقلك في بنات بيتنكرو بالجلباب والنقاب لحتى يذهبو لبيوت الدعارة وما حدا يعرفهن يعني تستر ,,,, على فكرة الصراحة لو زادت عن حدها تخلي الناس يعرفوكي بشخصية تانية , يعني كوني صريحة ولاكن لا تعارضي فكرة انتي مش مقتنعة فيها رغم انها سليمة *** انا قصدت قصة الحجاب لانه هو يلي بيحميكي من كلاب الشوارع المتسكعين الي لو البستي الحجاب راح يخافو يبصو عليكي ويعاكسوكي ,, وهذا لا يعني ان غير محجبة يعني غير محترمة ,, يوجد غير محجبات ولكن افضل من من يسترون بالحجاب . لو كل شخص يراعي ضميره ويخاف الله فيما يقول لكان الكلام يلي قلتي عنه ما حصل ولكن هو النفاق والرياء كما تفضلتي وقلتي

    ردحذف
  2. انا سعيد جدا ان اضع بصمة صغيرة في بحرك ِ الكبير انستي اسمحي لي ارجوكِ بهذا الشرف بكل احترام نبيل العربي مشرف موقع قلوب دوت كوم ------- لبنان --بيروت بتاريخ 2\\5\\2010 دمتي بتالقكِ

    ردحذف
  3. a.n.f.n/نورت موضوعى , لكن انا بعالج مشكله , شيفاها قدامى , وعلى فكره الناس بتشوف اللى قدامها على حسب شخصياتها هى , لكن انا صريحه وحتى لو كنت جارحه فى صراحتى فانا اعتقد ان الصراحه راحه, وبعدين ليه اكتر كلامك كان على الحجاب؟

    ردحذف
  4. نبيل /نورتنى وكلك ذوء بجد .. اتمنى لك دوام التوفيق

    ردحذف